Sabtu, 30 September 2017

Malaysia tunjuk garang, belasah Kemboja

ARKIB : 19/06/2007
 
Penyerang negara, Indra Putra Mahayuddin (kiri) mengasak keras pemain Kemboja, Thui Sothearith pada perlawanan persahabatan di Stadium Shah Alam, malam tadi. Malaysia menang 6-0.

SHAH ALAM – Jurulatih kebangsaan, Norizan bakar nyata lega dengan kemenangan 6-0 Malaysia ke atas Kemboja dalam perlawanan persahabatan fasa terakhir menjelang Piala Asia di Stadium Shah Alam, semalam.

Buat Norizan, selepas kecewa dengan tiga perlawanan persahabatan di Australia tanpa sebarang kemenangan, kejayaan itu menjadi elemen positif kepada skuad seramai 23 pemain itu yang akan mengalas cabaran berdepan China, Uzbekistan dan Iran dalam kumpulan C.

Menurut Norizan, kemenangan itu menyuntik semangat pemain menjelang dua lagi perlawanan persahabatan menentang UAE pada Khamis ini dan Jamaica pada 28 Jun di Stadium MPPJ.

“Perlawanan malam ini saya cukup puas hati kerana memperoleh kemenangan walaupun masih terdapat beberapa kelemahan yang perlu diatasi.

“Saya harap kemenangan ini akan membangkitkan semangat pemain selepas kita mengharungi perlawanan persahabatan tanpa sebarang kemenangan yang boleh dibanggakan,” ujarnya selepas perlawanan.

Lima minit babak pertama berlangsung, tiga percubaan menerusi Hairuddin Omar dan Indra Putra Mahayuddin yang mengemudi jentera serangan skuad kebangsaan gagal menepati sasaran.

Namun pada minit ke-23, pintu gol Kemboja bocor hasil sepakan jauh bek kiri Malaysia, Rosdi Talib dari jarak 30 meter membbolehkan skuad kebangsaan mendahului 1-0.

Biarpun skuad kebangsaan menguasai pentas saingan namun gandingan Hairuddin dan Indra Putra tampak kurang menyengat apabila berada di depan pintu gol Kemboja.

Pada minit ke-47, selepas gagal menyempurnakan tiga peluang terbaik menambah jaringan, pemain gantian, Ivan Yusof mudah menolak masuk gol kedua skuad negara hasil sepakan sudut Hardi Jaafar.

kedudukan skuad kebangsaan tambah yakin apabila Hairuddin Omar pula menanduk masuk gol ketiga selepas menyambut hantaran jauh Ivan pada minit ke-58.

Tiga minit selepas itu, Eddy Helmi Manan yang masuk menggantikan Shahrulnizam Mustafa menanduk masuk gol keempat Malaysia.

Di penghujung permainan, Eddy Helmi meletakkan gol peribadi kedua yang juga gol kelima pada minit ke-88 manakala gol keenam menyusul selepas itu hasil jaringan Mohd. Aidil Zaquan pada minit ke-90.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0619&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4u9jNDuwU
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan