Isnin, 11 Disember 2017

Pestabola Merdeka: Malaysia jumpa Vietnam di akhir

ARKIB : 23/10/2008
24/10/2008 12:32am

Keputusan separuh akhir
Malaysia 4 Myanmar 0
Vietnam 2 Sierra Leone 2
(Vietnam menang penalti 3-2)

KUALA LUMPUR 23 Okt. - Malaysia menghampiri kejuaraan bola sepak Pestabola Merdeka apabila menewaskan Myanmar 4-0 pada perlawanan separuh akhir di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Dua jaringan Indra Putra Mahayuddin pada minit ke-25 dan ke-75, Safee Sali (m-61) dan Amirulhadi Zainal (m-83) membawa anak buah B. Sathianathan mara ke perlawanan akhir menentang Vietnam di venue yang sama Sabtu ini.

Terdahulu Vietnam mengatasi Sierra Leone 3-2 dalam satu lagi perlawanan separuh akhir menerusi penentuan penalti selepas terikat 2-2 dalam perlawanan yang berlanjutan ke masa tambahan.

Gol pertama skuad negara dijaringkan menerusi rembatan deras sepakan percuma Indra Putra dari jarak 25 meter untuk merobek sudut kiri gawang lawan tanpa mampu digapai oleh penjaga gol Myanmar, Lwin pada minit ke-25.

Menerusi satu umpanan lambung Hardi pada minit ke-61, Safee yang mengutipnya tidak menghampakan Malaysia lagi apabila memperdayakan penjaga gol lawan dengan mengelecek dan tolakan masuk untuk gol kedua negara.

Indra bagaimanapun menebusnya untuk gol ketiga Malaysia menerusi sepakan penalti pada minit ke-75 setelah Safee dijatuhkan dalam kotak penalti Myanmar.

Amirulhadi menjaringkan gol keempat Malaysia pada minit ke-83 setelah dia menolak masuk umpanan Indra.

Sementara itu, penjaga gol Vietnam, Bui Tan Truong muncul wira pasukannya apabila menyelamatkan dua sepakan penentuan penalti Sierra Leone oleh Mumino Khomson Kamara dan Amara Kamara manakala satu lagi tersasar.

Gol penalti Vietnam pula disempurnakan oleh Hoang Nat Nham, Phan Thanh Binh dan Nguyen Duc Thien. - Utusan
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1023&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_36.htm#ixzz510AhJRr1

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan